Kerstdiner 2011 – Het hoofdgerecht


Bij het verdelen van de taken voor het Kerstdiner dit jaar werd ik veroordeeld tot het maken van het hoofdgerecht en ik heb lang getwijfeld wat ik zou gaan maken. Eerst dacht ik het te combineren met mijn idee om ook eens wild te bereiden, dus ik dacht aan hertenbiefstuk. Uiteindelijk heb ik toch maar voor de veilige weg gekozen en besloten om maar een kalkoenrollade te bestellen bij de slager.
Ja, en daarbij moest natuurlijk iets feestelijks als garnituur worden bedacht. Ik was al een hele tijd van plan om eens ‘pommes duchesse‘ te maken, dus dit leek me een mooie gelegenheid en samen met Rinie besloten we om daarbij groene aspergepunten te serveren. Tenslotte zocht ik eens op internet naar de kalkoenrollade en vond daarbij dit recept.

Aangezien Rinie ook op vrijdag moest werken werd het halen van de boodschappen uitgesteld tot de zaterdag. Maar op vrijdag begon ik met een niesbui en op zaterdag kon ik al niet meer uit mijn ogen kijken van een zware verkoudheid. Toen de hulptroepen maar ingeschakeld: Suzanne was bereid om met haar moeder de boodschappen te doen. Toen ze thuiskwamen bleek dat ze geen asperges hadden kunnen vinden, dus hadden ze besloten om maar haricots verts als alternatief te gebruiken.

We besloten om het koken maar uit te stellen tot de maandag, zodat ik maximaal de tijd had om weer een beetje te herstellen, maar ook op de maandag voelde ik me nog steeds als een natte lap waar overal het vocht uitliep, dus ik heb weer een beroep moeten doen op Rinie en Suzanne om wat hand- en spandiensten te leveren. Uiteindelijk ben ik erin geslaagd om zelf de pommes te maken, maar het maken van de saus heb ik graag aan Suzanne overgelaten. Ik heb wel de verschillende ingrediënten voorbereid.

Het is allemaal goed gelukt. De vulling van de rollade vonden we wat flauw, maar dat had de slager gedaan maar de sinaasappelsaus was zeer verrassend. Ikzelf weet nog steeds niet of ik het nou lekker vind of niet, maar Rinie was er na de eerste hap al gek op. Ik had bedacht om de haricots in groentebouillon te koken en daar wat spekjes en knoflook bij te doen, wat de smaak aanmerkelijk heeft verbeterd.

Dus dankzij de hulp van mijn disgenoten is het een geslaagd hoofdgerecht geworden! En nu naar het dessert…………

, , , , , , , , , , ,

  1. Een reactie plaatsen

Plaats een reactie